Boekbespreking

"Onderzoek samengevat"

Het boek ‘Onderzoek Samengevat. Een bundel praktische artikelen voor de beginnende geneeskundig onderzoeker’, geschreven door de epidemiologen Helen Klip en Boudewijn Kollen.

Dit boek beoogt een gemakkelijk toegankelijk inleidings- en naslagwerk te vormen, voor diegenen die de eerste stappen zetten in het opzetten, uitvoeren en verslaan van onderzoek.

In dit Verband, het blad van de vereniging voor gipsverbandmeesters in Nederland (VGN), is laagdrempelig in het accepteren van publicaties. Toenmalig eindredacteur Arjan Harsevoort stelde, aan echte experts de vraag, één of enkele artikelen te wijden aan basale wetenschappelijke aspecten. Het eerste artikel werd met enthousiasme ontvangen, zodat besloten werd om er enkele hoofdstukken aan toe te voegen. Gezien de positieve reacties ontstond het idee om de artikelen te bundelen.Eerst werd nog gedacht in een soort verzamelband voor de ontvangers van "In dit Verband", maar al gauw bleek dat er zoveel belangstelling was ook buiten de gipsverbandmeesters, dat besloten werd dat een boekvorm geschikter was.Ook de interesse om het project te steunen nam toe. Zowel de Isala Academie, de Stichting Zwols Wetenschapsfonds Isala klinieken (ZWIK), Trauma Centrum Zwolle, BSN medical en Pro-Motion Medical zagen hierin een mogelijkheid om hun doelstelling uit te dragen om onderzoek te stimuleren en de kwaliteit daarvan te verbeteren.

Voor wie is het boek bedoeld?
In de eerste plaats voor de gipsverbandmeesters, die in toenemende mate betrokken raken bij innovaties en ‘evidence-based gipsen’. We weten hoe creatief de meeste gipsverbandmeesters zijn. Hen wordt een handzaam instrument aangereikt om hun ideeën nu ook meer wetenschappelijk te onderbouwen. Hoewel dokters redelijk uitgebreid statistiek en onderzoeksopbouw aangeboden hebben gekregen in hun curriculum, is die informatie vaak versnipperd, te diepgaand, of (vaker) ondergestoft. Ook voor jonge artsen kan dit boek een bruikbare kapstok zijn voor een onderzoeksopzet. Dit geldt des te meer voor de opkomende nieuwe beroepsgroepen nurse practitioner en physician assistant. Tenslotte zijn veel van de besproken items mogelijk ook van nutte voor studenten, die onderzoek willen verrichten buiten de gezondheidszorg.

Hoe dan ook: ‘Onderzoek Samengevat. Een bundel praktische artikelen voor de beginnende geneeskundig onderzoeker’ is van toepassing op allerlei vragen die opkomen tijdens het opzetten van onderzoek. En daarbij is dit boek beslist een steun, want Klip en Kollen zijn erin geslaagd om onderzoekstaal zelfs voor mij begrijpelijk te maken.

Paul Houben (redactielid "In dit Verband", medisch coördinator Traumacentrum Zwolle) - Oktober 2010

Bekijk de poster (pdf) van dit boek

Het boek is te bestellen middels een e-mail naar g.j.harsevoort@isala.nl.